3 składniki charyzmy » Streszczenie książki "Mit Charyzmy" (Olivia Fox Cabane)

Co to jest charyzma i jak każdy może stać się charyzmatyczny w swoim otoczeniu. To poradnik dla wszystkich, którzy mają trudności z nawiązywaniem kontaktów i chcą swoją postawą zacząć inspirować innych.

3 składniki charyzmy » Streszczenie książki "Mit Charyzmy" (Olivia Fox Cabane)

Czym jest charyzma, jakie ma składniki, czy można ją wykształcić? Po co nam w ogóle charyzma? Przede wszystkim do tego, by inspirować innych.Jeśli chcesz zmieniać świat na lepsze, wywierać pozytywny wpływ, to ważne jest, byś umiał zainspirować innych do działania i ich przekonać!Autorka książki mówi, że charyzma to nie coś, z czym się rodzimy, a można się jej nauczyć! Charyzma jest jak każda inna umiejętność!

Dołącz do społeczności BookTube.pl, aby otrzymać wszystkie moje notatki z książek, które czytam.

3 składniki charyzmy

Po pierwsze uważność. Powinna być ona skierowana na drugą osobę, wysłuchanie jej.

Po drugie, autorytet. Jest to zdolność wpływania na innych.

Trzecia kwestia to dobra wola, która świadczy o tym, że zależy nam na innych, na drugiej osobie. Te trzy składniki muszą iść razem, jeśli chcemy osiągnąć charyzmę.

Uważność

Autorka podkreśla ją jako najważniejszy składnik charyzmy. Im bardziej skupiasz się na rozmowie drugą osobą, im mniej zerkasz na telefon czy na boki, tym większa charyzmę będziesz mieć.

Dzisiaj mamy tak wiele rozproszeń i tak mało uwagi poświęcamy innym, że to jest naprawdę najkrótsza droga, by stać się bardziej charyzmatycznym i wzbudzić zaufanie. Wystarczy 5 minut jakościowej rozmowy z drugą osoba, by ta osoba zaczęła oceniać Cię jako charyzmatyczną, bo współcześnie tak niewiele osób poświęca uwagę drugiej osobie.

Autorytet połącz z dobrą wolą

Autorytet i dobra wola muszą iść ze sobą w parze. Spotykamy często liderów, którzy chcą tylko pokazać swoją władzę bez zważania na dobro swoich podopiecznych. Często to właśpaunie z tym kojarzy nam się autorytet - zimnym, stanowczym szefem.

Jeśli nie ma dobrej woli, to nie ma też charyzmy. Osoba, która pokazuje tę uważność i pokazuje, że zależy jej na dobru podopiecznego jest w pełni charyzmatyczna dopiero wtedy, gdy jednocześnie potrafi wywrzeć autorytet. Jeśli pokazujesz swój autorytet bez dobrej woli jesteś arogancki. Jeżeli masz dobrą wolę, ale nie masz autorytetu, to niestety, ale nie będziesz wtedy słuchany. Dopiero w połączeniu tych dwóch rzeczy możesz osiągnąć zamierzony cel.

Jak to połączyć?

Stawiaj granice i bądź jednocześnie wyrozumiały. Komunikuj, czego oczekujesz od zespołu i jakie konsekwencje będzie miało niezrealizowanie tych oczekiwań. Jeśli powiesz o tym, to pokaże, że nie boisz się ujawniać swojego autorytetu i jesteś silną osobą. Często początkujący liderzy mają obawę, że będą nielubiani i przez to nie ustawiają konkretnych zasad, a to powoduje niestety brak poważnego traktowania. Można to zauważyć choćby w postaci nauczycieli w szkole!

Nie bój się autorytetu

Nie bój się wychodzenia ze swojej strefy komfortu, by pokazać autorytet. Jeśli na co dzień jesteś osobą bardziej dobroduszną, która pomaga innym, a nagle dostajesz stanowisko, które wymaga od Ciebie postawienia własnych granic, to możesz czuć dyskomfort. Jeżeli jednak dobrze zaznaczysz na początku, że zależy Ci na dobru całego zespołu, że chcesz wprowadzić pozytywne zmiany, to wtedy komunikowanie autorytetu będzie tą właściwą postawą.

Zbieraj feedback

Jeżeli okaże się, że troszkę przesadziłeś w komunikacji autorytetu - pytaj! Czy to jak coś robię, jak komunikuję jest dla kogoś akceptowalne, czy może jednak mogłeś wydać się arogancki, a przecież nie o to Ci chodziło. Charyzmy uczymy się poprzez doświadczenia. Jeśli pojawiło się dla nas coś nowego, to warto otwierać się na doświadczenia i próby, a także na informację zwrotną i konstruktywną krytykę.

Ciekawostką jest, że charyzmy nie da się imitować! Każdy podświadomie może ocenić, czy osoba jest charyzmatyczna, czy tylko taką udaje. podobnie jeśli nie zależy Ci na dobru innych, to zostanie to zdemaskowane.

Bądź empatyczny

Ludzi charyzmatyczni to tacy, którzy potrafią współczuć. Wiedzą, czego potrzebują ich pracownicy, ponieważ zauważają i pytają o ich potrzeby. Są oni pewnego rodzaju służącymi swojego zespołu, by pracował on jak najlepiej. Jeżeli naturalnie nie masz takiego współczucia i empatii, to tę umiejętność należy ćwiczyć. Poprzez rozmowy, obserwacje i po prostu pytanie drugiej osoby!

Dołącz do społeczności BookTube.pl, aby otrzymać wszystkie moje notatki z książek rozwojowych

⏱️ Zapisz się na bezpłatne szkolenie z ogarniania czasu!
Poznaj 4 rzeczy, które zaoszczędzą Ci ponad 20+ godzin tygodniowo!
60-minut samych konkretów
Znajdź czas na to co najważniejsze
Działaj skutecznie w życiu i biznesie

Zobacz więcej

Podcast / Blog