10 PROSTYCH NAWYKÓW, dzięki którym ZYSKASZ 20+ godzin tygodniowo!

Jakie drobne i proste nawyki warto zbudować, aby osiągnąć niesamowitą produktywność i zyskać aż 20 godzin dodatkowego czasu każdego tygodnia!

10 PROSTYCH NAWYKÓW, dzięki którym ZYSKASZ 20+ godzin tygodniowo!

Dzisiaj opowiem o 10 nawykach, które pomogą Ci zaoszczędzić nawet 20 godzin tygodniowo oraz usprawnić Twoje codzienne życie. Zastosowanie tych trików, może znacznie poprawić efektywność i organizację w ciągu dnia, ponieważ każdy z nich przyniesie Ci oszczędność czasu i energii.

Dołącz do społeczności BookTube.pl, aby otrzymać wszystkie moje notatki z książek, które czytam.

1. Wstawaj od razu po usłyszeniu alarmu

Dużo osób korzysta z budzika, w którym jest funkcja drzemki. Jeżeli wciskamy drzemkę, nasz mózg zostaje poniekąd oszukany, bo wydaje mu się, że będzie mógł odpocząć, będzie wchodził w fazę snu, a tu zaraz następuje kolejny dźwięk, alarm i wydobywa się hormon stresu - kortyzol, który nie powinien mieć miejsca z samego rana. Jeżeli chcemy mieć lepszy humor i być mniej zmęczonym, paradoksalnie nie wciskamy przycisku drzemki. Pierwszy nawyk, który należy więc wdrożyć to zadbanie o to, żeby sen był odpowiedniej długości i nie będziemy mieli potrzeby włączania funkcji drzemki.


2. Wieczorem planuj następny dzień

Kolejna rzecz to wieczorne planowanie dnia, które niestety stosuje tylko garstka osób. Przyznajcie się, kto z Was planuje wieczorem następny dzień, następne 24 godziny? Najlepiej więc zastanowić się, jaką jedną rzecz chciałbym jutro zrealizować, gdyby wszystko inne nie było możliwe.

Jak mówi książka Make Time, jaki jest mój daily highlight, czyli co chcę wyróżnić. Tak jak podkreślamy w książce, np. pisakiem, różne ważne rzeczy, czyli jest to to, co chcę wyróżnić z mojego planu, z mojej listy zadań, na czym chcę się skupić. Ten jeden priorytet na dany dzień, żebyśmy mieli klarowność, co się dzieje rano, żebyśmy nie tracili poranka, który jest bardzo cenny dla naszego spełnienia i produktywności.

Jeżeli wieczorem patrzymy na nasze następne 24 godziny, polecam Wam stosować technikę blokowania czasu. Chodzi tutaj o blokowanie czasu pracy z samym sobą, czyli spotkania z kimś ważnym - któż jest ważniejszy dla nas niż my sami? Jeżeli nie zadbamy o czas z samym sobą, to wtedy inne sprawy, sprawy innych ludzi wejdą w nasz kalendarz. Dlatego wieczorne planowanie dnia powinno uwzględniać priorytet na dany dzień. Oczywiście reszta trudnych zadań również jest uwzględniona, ale musimy wiedzieć jaki jest motyw danego dnia. Planujemy w tak zwanych blokach czasu, czyli np. od godziny ósmej do dziesiątej pracujecie nad ważnym dla Was projektem, kiedy jeszcze nie macie tylu rozproszeń, kiedy jeszcze świat się nie domaga o Waszą uwagę.


3. Zrezygnuj z porannego scrollowania mediów społecznościowych

Co się dzieje, kiedy się budzimy? Często mamy telefon przy sobie, chwytamy za niego i króluje ekran - wchodzimy w media społecznościowe z samego rana. Problem  jest taki, że często nie wiemy na co trafimy i możemy trafić na wiadomości, które negatywnie wpłyną na nasze samopoczucie. Istnieje w psychologii takie zjawisko jak printing, czyli przecieranie szlaków myślowych i nastawianie się z samego rana albo pozytywnie do tego co się wydarzy, albo negatywnie. Jeśli korzystamy z mediów społecznościowych z samego rana, ryzykujemy, że nasz humor się obniży, że będziemy bardziej pesymistycznie patrzeć na świat. Szklanka będzie do połowy pusta, a nie do połowy pełna. Dlatego dobrym nawykiem jest zamienienie porannego scrollowania, na książkę lub jakąś inną inspirację.

Co więcej, jeśli rano będziemy się karmić mediami społecznościowymi z samego rana, od razu po wstaniu, dajemy sobie olbrzymi zastrzyk dopaminy czyli hormonu, który odpowiada za szczęście. Co się dzieje, kiedy kończymy i idziemy do pracy, która jeszcze nas niekoniecznie fascynuje? Spada natychmiast dopamina i nie mamy motywacji do tego, co. sobie zaplanowaliśmy, co się od nas wymaga. Ważne jest to, żeby kontrolować naszą energię, chociażby przez to, aby z samego rana nie mieć telefonu przy łóżku.


4. Zasada jednego dotyku

Zasada jednego dotyku mówi o tym aby odkładać rzeczy od razu na miejsce, jeżeli mamy jeszcze tą rzecz w ręce. Jeśli mielibyśmy taki nawyk do wszystkich rzeczy, które dotykamy w ciągu dnia raz i odkładamy na miejsce, to nasza przestrzeń byłaby uporządkowana. Nie tracilibyśmy czasu na szukanie. Wydaje się to bardzo proste ale są to nawyki, które trzeba wyrobić, wypracować, abyśmy działali skutecznie.

Przechodzimy cały czas wokół rzeczy, które gdzieś leżą, ponieważ nie zastosowaliśmy zasady jednego dotyku. I co możemy zrobić? Nauczyć je tego, żeby nie było wolnych przebiegów, czyli zawsze wykorzystywać okazję, gdy gdzieś idziemy, aby przy okazji coś zrobić, np. odłożyć rzecz na miejsce. Dodatkowo nie tracimy czasu na szukanie, co usprawnia nasza organizację.

5. Decision fatigue

Jest to stałe podejmowanie decyzji w ciągu dnia. Od rana podejmujemy ich bardzo wiele i często zostajemy tym przytłoczeni. Spada nasza siła woli, nasza energia, a pod koniec dnia jesteśmy tak wyczerpani, że nie mamy już energii do podejmowania kolejnych decyzji. Musimy więc automatyzować to co podejmujemy i jakie decyzje podejmujemy lub je ograniczać. Dzięki temu będziemy mieć więcej czasu, będziemy podejmować lepsze decyzje i działać skuteczniej. Przykładem może być poranek. Z samego rana może się zdarzyć, że nie wiecie w co się ubrać, bo nie przygotowaliście tego wieczorem. To jest właśnie strata naszej energii mentalnej na podejmowanie decyzji w co się ubrać.

Kolejnym przykładem są zakupy. Skąd je brać, gdzie kupować itd. Możecie skorzystać np. z Allegro Smart, które sobie bardzo chwalę. Nie zastanawiam w jakim sklepie mam kupić, tylko wchodzę w przeglądarkę, mam tańsze oferty i kupuję. Można? Można i to również oszczędza bardzo dużo czasu i pieniędzy! Następnie posiłki. Jeżeli nie przygotujemy ich wcześniej, każdego dnia w pracy zastanawiamy się co zjeść, czy iść na szybko do Żabki po coś na obiad. Warto więc przygotować na każdy tydzień menu tygodnia, żebyśmy wiedzieli co chcemy w danym tygodniu ugotować. Planujemy wtedy raz, dwa razy w tygodniu zakupy, aby przygotować posiłki na cały tydzień. To ogromna oszczędność czasu, dlatego że nie musimy każdego dnia tracić do na planowanie i podejmowanie decyzji.

Wszystkie triki znajdziesz w filmie! Zapraszam!

Dołącz do społeczności BookTube.pl, aby otrzymać wszystkie moje notatki z książek rozwojowych

⏱️ Zapisz się na bezpłatne szkolenie z ogarniania czasu!
Poznaj 4 rzeczy, które zaoszczędzą Ci ponad 20+ godzin tygodniowo!
60-minut samych konkretów
Znajdź czas na to co najważniejsze
Działaj skutecznie w życiu i biznesie

Zobacz więcej

Podcast / Blog