Najważniejsza Umiejętność w Biznesie

Ten wpis powinien przeczytać każdy kto rozpoczyna działalność biznesową lub jakieś duże przedsięwzięcie…  O czym mowa? O rzeczy, która wszystko zmienia i decyduje o porażce lub osiągnięciu powodzenia w biznesie. Jaka jest zatem najważniejsza umiejętność w biznesie?

NAJWAŻNIEJSZA UMIEJĘTNOŚĆ W BIZNESIE 

Mamy tylko 1440 minut w ciągu doby. Wszystko można mnożyć, ale czasu nie. Dlatego jest to najcenniejsza rzecz jaką posiada każdy człowiek. Odpowiednie jego wykorzystanie zdecyduje o Twoim sukcesie.

Moim zdaniem najważniejsza rzecz w biznesie to umiejętność mówienia “NIE”.

Jak to? Zapytasz.

Zakładając biznes wchodzisz w setki zobowiązań.

Musisz dopilnować formalności, zacząć rozwijać firmę, produkty, dbać o klienta, marketing, sprzedaż itd.

Kiedy stawiasz pierwsze kroki w biznesie, zwykle dysponujesz ograniczonymi zasobami finansowymi. Sam wykonujesz większość zadań biznesowych – i nie ma nic w tym złego. Jednak z pewnością Twój czas będzie ograniczony.

W miarę osiągania coraz większych sukcesów słowo “NIE” stanie się dla Ciebie coraz ważniejsze. W tym czasie możesz wybierać z setek okazji, które się zaczną pojawiać. Nowi ludzie, nowe możliwości. Niektóre mogą być niezwykle atrakcyjne.

Trzeba bardzo rozważnie decydować w co się angażujemy, a czemu odmawiamy.

Może brzmi to dziwnie, bo przecież chcesz mieć wiele możliwości, ale posłuchaj…

To mówienie “NIE” nie oznacza, że jesteś egoistą i osobą nieżyczliwą. Chodzi o to byś zapewnił sobie odpowiednią przestrzeń do rozwoju i osiągania celów, które przecież docelowo będą przydatne innym.

[shareable]Wszystkie okazje, które nie przybliżają Cię do celu zasługują na Twoje “NIE”.[/shareable]

Jeśli zrobiłeś ćwiczenie na wizję przyszłości (o której pisałem), to aby ją realizować trzeba mówić często “NIE”.

Jak często?

Prawie zawsze.

[shareable cite=”Warren Buffet”]Różnica między ludźmi, którzy odnoszą sukcesy, a tymi, którzy odnoszą OGROMNE sukcesy jest taka, że ci drudzy prawie zawsze mówią ‘nie’ na każdą propozycję. [/shareable]

Wiedz, że gdy wybierasz nowe możliwości, to musisz zrezygnować z innych.

Ta świadomość “wymiany” czegoś za coś jest kluczowa. Twoje zasoby czasu i energii są ograniczone. Za każdym razem kiedy decydujesz się na realizację jakiegoś przedsięwzięcia, z czegoś musisz zrezygnować. Dla Ciebie jako przedsiębiorcy jest to CZAS.

PRZYKŁAD: W CO INWESTOWAĆ SWÓJ CZAS NA POCZĄTKU BIZNESU?

Gdy zaczynasz biznes, to decydujące dla Twojego sukcesu będzie koncentracja na 3 elementach, które najszybciej rozwiną Twój biznes.

Nawiązując do zasady Pareto należy w tej fazie koncentrować się w 80% czasu na: marketingu, sprzedaży i dopracowywaniu produktu. Żadne inne działania nie powinny Ci zajmować więcej niż 20% Twojego czasu (złe ukierunkowania energii).

Jeżeli znajdujesz się na tym etapie rozwoju swojego biznesu, to przeglądnij swoją listę zadań. Zobacz ile z nich stanowi działania z zakresu marketingu, sprzedaży lub rozwoju produktu. Jeżeli mniej niż 80% to zacznij priorytetyzować rzeczy w które się angażujesz. Dzięki temu szybciej rozwiniesz biznes.

Gdy wybierasz jedną drogę, musisz zrezygnować z pozostałych.

Można tę sytuację  porównać do ograniczonego w szerokości regału książek. Jeśli zechcesz kupić nową książkę, oznacza to, że musisz pozbyć się jednej i wyjąć ją z regału.

Możliwości w biznesie to genialna rzecz, pod warunkiem, że potrafisz właściwie decydować w co inwestujesz swój czas.

Dlatego ważne by mieć ustalone na początku drogi na co się zgadzasz, a jakie propozycje będziesz odrzucać. Gdy porwie Cię wir pracy, możesz mieć kłopoty z szybkim rozróżnieniem priorytetów.

Umiejętność odmawiania – mówienia “NIE” –  to według mnie najważniejsza umiejętność w biznesie. Oczywiście trzeba to zrobić w odpowiedni sposób. Jak to zrobić powiem w kolejnych wpisach.

ZADANIE DLA CIEBIE:

    1. Ustal i spisz swoją wizję przyszłości – zobacz wpis.
    2. Zastanów się jakie propozycje współpracy są odpowiednie dla Ciebie na ten moment, a na co zgodzić się nie możesz.
    3. Podziel się tym artykułem z innymi – udostępnij na Facebooku, aby inni mogli też skorzystać 🙂