Jak zwiększyć pewność siebie? 10 sposobów [VIDEO]

Jeśli jesteś przedsiębiorcą lub realizujesz śmiałe i ambitne cele, potrzebujesz mieć odwagę – tę pewność – do łamania utartych schematów, wytyczania nowych dróg i robienia czegoś po raz pierwszy.

10 SPOSOBÓW NA PEWNOŚĆ SIEBIE

Pewność siebie często kojarzy nam się z interakcjami z innymi ludźmi, ale nie tylko w tych okolicznościach jest nam ona potrzebna. Jeśli jesteś przedsiębiorcą lub realizujesz śmiałe i ambitne cele, potrzebujesz mieć odwagę – tę pewność – do łamania utartych schematów, wytyczania nowych dróg, robienia czegoś po raz pierwszy. Nawet, gdy inni uważają to za głupie i mówią, byś sobie odpuścił. Właśnie w tych momentach potrzebujesz pewności siebie, odwagi, wiary w Twój szalony pomysł. Dzięki temu nie zwątpisz i wbrew okolicznościom będziesz podążać do przodu.

Z 10 wskazówek, które dla Ciebie przygotowałem, pierwsze 2 wskazówki związane są z naszą osobą i wymagają głębszej refleksji. A następne są bardziej praktyczne i do wdrożenia od razu.

1. BĄDŹ SOBĄ

Po pierwsze, aby zwiększyć pewność siebie, po prostu – bądź sobą. Wiedz kim jesteś. Prawdziwa pewność siebie wynika z poczucia własnej wartości. Nie zachwieje jej żadna zewnętrzna opinia. Znasz swoją wartość i wiesz kim jesteś, jakie masz wady oraz mocne strony. Pewność siebie jest umiejętnością zachowania się w każdej sytuacji tak, jak chcesz się zachować. Czyli umiejętnością bycia tym, kim chcesz być.

Często nie robimy tego, co chcemy, bo boimy się np. opinii innych, mamy negatywne przekonania itd. Nie chodzi o to, by być aroganckim lub zarozumiałym, ale by żyć autentycznie, być takim, jakim się jest. Po prostu robić to, co wiemy, że w danym momencie należy robić. Już dziś masz wszystko, czego Ci potrzeba, aby żyć jak chcesz. Jedyne, co Cię blokuje, to negatywne przekonania na swój temat oraz porównywanie się do innych. Pamiętaj, że to Ty decydujesz o swoim życiu.

2. ZNAJ SWOJE WARTOŚCI

Aby być pewnym siebie i podejmować trafne decyzje, musisz znać swoje wartości. Dlaczego chcesz się nimi kierować w życiu. Dzięki temu z odwagą podejmiesz nowe przedsięwzięcia, zrealizujesz szalony pomysł, ale również będziesz mieć siłę do mówienia “nie”, temu co jest sprzeczne z Twoim systemem wartości, co może Ci zaszkodzić. Nie da się zadowolić wszystkich. Przedsiębiorcy odkrywają nowe ścieżki. Idą drogami, którymi nikt nie szedł. Jeśli tak robisz, to ryzykujesz wyśmianie, ryzykujesz porażkę, a gdy widzisz w tym sens, to potraktujesz porażki, jako siłę napędową swojego rozwoju. To samo tyczy się Twoich produktów. Sprzedając musisz być przekonany do wartości jaką Twój produkt wnosi w życie Twojego klienta. Gdy sprzedajesz nie możesz się wahać. Mówić np. “może to Panu pomoże, no nie wiem, niech Pan spróbuje, sam nie wiem, ale niech Pan kupi”.

3. RÓB TO, CZEGO SIĘ BOISZ

Robiąc rzeczy, których się boimy rozciągamy swoja strefę komfortu. Oswajamy się z rzeczami, które nas początkowo przerażały, stając się bardziej pewni siebie i wchodząc w nowe coraz śmielsze wyzwania. Przykładowo, jeśli boisz się wystąpień publicznych, a czujesz, że chciałbyś przemawiać przed publicznością, bo otworzyłoby to przed Tobą nowe możliwości, to szukaj okazji do mówienia do ludzi, do przemawiania z nieznajomymi, do zabierania głosu w kolejce do lekarza itd. Próbuj nowych rzeczy chwytaj się nowych okazji. To właśnie za granicą strachu czeka nas rozwój. Kiedy ją przekroczymy, widzimy, że rzecz, której się baliśmy, nie jest tak straszna, jak ją postrzegaliśmy.

Ja, gdy zaczynałem robić transmisje na żywo, czułem strach przed nieznanym. Musiałem pokonać strach przed kamerą. Bałem się tego, co sobie inni pomyślą. Nie wiedziałem, kto będzie obecny po drugiej stronie. Lecz zaryzykowałem. Spróbowałem, przekroczyłem barierę tego naturalnego strachu, który mamy i okazało się, że jest to wbrew pozorom bardzo przyjemne doświadczenie, które wręcz chce się powtarzać. To, co kiedyś wydawało mi się niemożliwe, dziś jest dla mnie normą. Robiąc codziennie LIVE, nauczyłem się jak robić transmisje na żywo, teraz szukam nowych wyzwań.

4. ZACZNIJ OD MAŁYCH KROKÓW

Błędem jest stawianie sobie zbyt dużych wymagań na samym początku, których nie jesteśmy w stanie zrealizować. Przepaść między stanem obecnym a docelowym jest zbyt duża, co demotywuje i zniechęca do działania. Zacznij od najmniejszego możliwego kroku i zrób to jeszcze dziś. Jeśli chcesz umieć z łatwością rozpoczynać rozmowę z nieznajomą osobą na ulicy, ale w tym momencie nie potrafisz nawet odważyć się na uśmiech, to zacznij właśnie od tego, spróbuj w sklepie, robiąc zakupy, uśmiechnąć się do pani ekspedientki. Zbyt dużo mamy ludzi smutnych wokół siebie. Ludzie bardzo cenią sobie szczery i bezinteresowny uśmiech, dlatego połączysz tutaj przyjemne z pożytecznym. Poćwiczysz swoją pewność siebie oraz sprawisz, że dzień innych osób będzie nieco przyjemniejszy. Jak już nauczysz się uśmiechać, poczujesz, że możesz zrobić kolejny krok, np. rozpocząć rozmowę. Inny przykład. Jeśli chcesz zacząć dzielić się swoją pasją i budować społeczność wokół swojego tematu, to po prostu zacznij. Zacznij od jednego małego kroku, zacznij od nagrania pierwszego Insta Stories na Instagramie. Nie zaczynaj od razu robienia transmisji na żywo, ale również nie odwlekaj, nie czekaj na idealny moment. Zrobione jest lepsze od perfekcyjnego. To właśnie małe kroki, małe rezultaty najbardziej nas motywują. Nie duże skoki, ale mały, stały progres daje poczucie satysfakcji.

5. NIE MYŚL, ALE DZIAŁAJ!

Zbyt często powstrzymujemy swoje działania i zwlekamy, szukając miliona wymówek, dla których nie jesteśmy w stanie czegoś zrobić. Np. stoisz na przystanku i widzisz osobę, z którą chciałbyś porozmawiać. Im dłużej zwlekasz, tym trudniej będzie Ci tę rozmowę faktycznie rozpocząć. Ale przecież, to takie naturalne powiedzieć komuś “cześć”. W innych krajach ludzie są otwarci z natury. Przykładowo Włosi, potrafią czekając na autobus urządzić sobie wielką imprezę na przystanku z nieznajomymi, a w Polsce wszyscy jeszcze patrzą w telefon unikając kontaktu wzrokowego. Aby temu zapobiec możesz zastosować regułę czterech sekund. W momencie, gdy zobaczysz osobę, z którą chciałbyś porozmawiać, chciałbyś ją poznać, nie czekaj dłużej niż 4 sekundy zanim rozpoczniesz rozmowę. Odlicz w głowie: 4,3,2,1… i działaj! Podejdź, powiedz “cześć”, nie myśl zbyt długo, nie analizuj, tylko działaj.

6. OTACZAJ SIĘ WŁAŚCIWYMI LUDŹMI

Otaczaj się ludźmi, którzy są pewni siebie. Mówi się, że jesteśmy średnią 5 osób, z którymi spędzamy najwięcej czasu, dlatego warto znaleźć takie środowisko, które Cię rozwija. Idealne są do tego grupy mastermind, które wzajemnie się motywują, wspierają w realizowaniu nowych celów i wyzwań. Szukaj również ludzi, którzy są lepsi od Ciebie. Znajdź swojego mentora, który może pomóc Ci skrócić czas do osiągnięcia Twojego celu, dzięki doświadczeniu, które ma.

7. ŻAŁUJEMY TEGO, CZEGO NIE ZROBILIŚMY

Ludzie najbardziej żałują rzeczy, których nie zrobili w życiu. Bronnie Ware, australijska pielęgniarka, która zajmowała się osobami starszymi pytała ich czego najbardziej żałują w życiu. Odpowiedź brzmiała następująco: “żałuję, że nie żyłem tak, jak chciałem tego ja, tylko tak, jak chcieli tego inni”. Żal z powodu niezrobienia czegoś jest często bardziej dotkliwy niż zrobienie tej rzeczy. Warto zatem ryzykować, próbować. Nawet jeśli się nie uda, to zyskamy cenne doświadczenie i satysfakcję, że działaliśmy w zgodzie ze sobą.

8. ODPOWIEDNIA POSTAWA CIAŁA

Czy wiesz, że sama postawa ciała wpływa na odczuwane przez nas emocje? Jeśli chcesz poczuć się pewny siebie, np. przed rozmową rekrutacyjną, powinieneś przyjąć wyprostowaną postawę ciała, zacząć krzyczeć (najlepiej w łazience, aby Cię nikt nie widział, ani nie słyszał 😉 ), dzięki czemu wejdziesz na rozmowę z zupełnie inną energią. Amy Cuddy w swoim wystąpieniu na TED Talk mówi o badaniach, które potwierdziły wpływ postawy ciała na odczuwane emocje. Nie tylko na emocje odczuwane przez nas, ale i odbiór tych emocji przez osoby z otoczenia. Okazuje się, że wystarczy przyjąć tzw. pozycję mocy, czyli otwartą, wyprostowaną postawę ciała, przez 2 minuty, aby zmniejszyć poziom kortyzolu, hormonu stresu we krwi o 25%. Podobnie wpływa na nas muzyka, która wyzwala w nas motywację do działania i zmienia nasze emocje.

9. WEŹ WYLUZUJ 😉

Nie traktuj siebie tak śmiertelnie poważnie. Jeśli potrafisz śmiać się z samego siebie, to będziesz miał ubaw do końca życia, jak mówi powiedzenie. Nie traktuj zatem pojedynczych wydarzeni, jako ostatecznych. Zmień perspektywę. Popatrz na to, co się dzieje wokół Ciebie z perspektywy np. 10 lat. Kto będzie pamiętał o tym, co Cię dziś stresuje, co Cię dziś onieśmiela. Po prostu działaj, zmień perspektywę!

10. WIZUALIZACJA

Sportowcy korzystają z metody wizualizacji, aby osiągać lepsze wyniki. Samo wyobrażenie sobie trasy biegu, czy zjazdu na nartach pomaga skrócić czas pokonywanego dystansu, dzięki czemu ciało przygotowuje się do tych czekających warunków i jest gotowe do działania. Można powiedzieć, że działa w trybie autopilota. To ułatwia szybkie podejmowanie decyzji. Dlatego, jeśli czeka Cię np. ważne wystąpienie gdzieś przed dużą publicznością, wyobrażaj sobie siebie na scenie jak pewnie przemawiasz i po skończonej przemowie otrzymujesz oklaski. Będzie Ci łatwiej przełamać strach. Nabrać pewności siebie, Twoje ciało będzie oczekiwać tych pozytywnych emocji, pozytywnych rezultatów, a nie tych negatywnych. Zazwyczaj przez stres wymyślamy milion możliwości, co może pójść nie tak. Dlatego wizualizuj pozytywne rezultaty.

A Ty jaką wskazówkę zastosujesz od dziś?

Zapisz się do newslettera, aby być na bieżąco i otrzymać bonusy.