10+ wskazówek jak robić dobre transmisje na żywo

Zdradzę Ci dziś 10+ tipów jak robić lepsze transmisje na żywo (LIVE), aby budować zaangażowaną społeczność.

SUBSKRYBUJ KANAŁ

Dziś powiem Ci, jak tworzyć dobre transmisje na żywo na Instagramie, Facebooku, YouTube, czy innej platformie. Chodzi o to, abyś zbudował zasięgi, rozpoznawalność Twojej marki i Twoją obecność w Internecie.

10+ SPOSOBÓW NA LEPSZE TRANSMISJE NA ŻYWO

Transmisje na żywo są niezwykle ekscytujące dla Ciebie i dla widzów. Choć może teraz nie wyobrażasz sobie włączenia kamery i wciśnięcia przycisku “rozpocznij transmisję”, możesz to zrobić na telefonie, albo na jakiejś zewnętrznej kamerze podpiętej do komputera. Jest to dziś tak proste, że każdy w dowolnym momencie może rozpocząć transmisję i nadawać do swojej społeczności. Dzielić się wiedzą, inspirować innych.  Powiem Ci dziś o 10 sposobach, które wypracowałem podczas moich transmisji na żywo, które prowadzę już od 4 miesięcy (w momencie nagrywania tego wideo), prawie codziennie na Instagramie.

1. PRZYKUWAJ UWAGĘ OD POCZĄTKU

Pierwszym, najważniejszym wnioskiem jaki mogę wysnuć na podstawie tego doświadczenia, jest praktyka, Jak popatrzę wstecz, do czasu, gdy rozpoczynałem transmisje, to trzymając kartę z tytułem transmisji (bo zawsze w ten sposób przykuwam uwagę odbiorcy na samym początku, pokazując o czym jest transmisja) trzęsły mi się ręce. To normalne, że stres jest odczuwalny na samym początku, gdy zaczynamy coś nowego.

2. ĆWICZ, NAJLEPIEJ CODZIENNIE

Z biegiem czasu, robiąc już transmisje przez 4 miesiące codziennie, doszedłem do takiego stanu, że jest to dla mnie po prostu łatwiejsze. Dlatego również Ty możesz tworzyć swoje transmisje live, które inspirują innych i angażują społeczność. Warto, aby transmisje łączyły 3 elementy:

  • edukację – czyli na każdej transmisji chcę przekazać coś wartościowego, merytorycznego;
  • rozrywkę – bo chcę, aby było wesoło i angażować społeczność, dlatego wchodzę w interakcje z widzami;
  • społeczność – chcę aby ludzie między sobą również tworzyli więzi, tworzyli networking, aby po prostu działo się tam coś, co jest większą wartością niż sama wiedza, którą przekazuję.

3. STWÓRZ GRUPĘ DLA SWOICH WIDZÓW

Po kilku transmisjach stworzyłem również osobną grupę na Facebooku dla osób, które oglądają moje transmisje. Ze względu na interakcje, które działy się między odbiorcami na transmisji, pomyślałem, że warto zbudować takie miejsce, gdzie ta społeczność może wymieniać się ze sobą doświadczeniami i kontaktami. Oprócz tego zorganizowałem spotkanie na żywo w Krakowie, które było zainicjowane przez wydarzenie na Facebooku, właśnie dla osób, które oglądały moje transmisje w Internecie. Dzięki temu mogliśmy poznać się osobiście,

4. NIE BÓJ SIĘ TEGO, “CO INNI POMYŚLĄ”

Warto po prostu zacząć i nie bać się tego, co inni sobie pomyślą, bo to jest bardzo ograniczające przekonanie. To, że ktoś może sobie o nas coś pomyśleć, to nie ma kompletnie znaczenia i wpływu na nasz stan emocjonalny, jeżeli na to nie pozwolimy. Dlatego nie pozwól, aby ktoś powstrzymywał Cię od pomocy innym, dzielenia się wiedzą, przez to, że napisze jakiś komentarz tzw. “hejt”. Nie zdarza się to tak naprawdę tak często, jak sobie wyobrażamy.

5. RÓB LIVE SYSTEMATYCZNIE O STAŁEJ PORZE

Dobra transmisja, to transmisja, która jest systematyczna. Co z tego, że zrobimy raz transmisję, nie wszyscy ją zobaczą i zapomną o nas. Chodzi o to, żeby przyzwyczajać naszych odbiorców do pewnego rytmu, aby wyrabiać w nich nawyki. Ja sobie ustaliłem godzinę, o której robię codzienne transmisje, ale dla Ciebie może to być na początek raz w tygodniu, konkretny dzień i godzina. Dobra transmisja, to transmisja, która jest prowadzona regularnie oraz może przygotować widzów, że dzieje się o konkretnej porze. Ja swoją prowadzę o godzinie 21 i dla mnie ta godzina była najbardziej efektywna. Zdarzały się momenty, kiedy rzeczywiście gdzieś byłem na mieście i wtedy robiłem spontaniczną transmisję. W ten sposób mogłem utrzymywać relację z odbiorcami i zaangażowanie  oraz pozostać konsekwentnym w jej prowadzeniu.

6. POŚWIĘCAJ UWAGĘ SWOIM WIDZOM

W transmisji na żywo najważniejszym elementem jest odbiorca, widz, który nas ogląda na żywo. Są też osoby, które oglądają powtórki, ale to dla osób, które są na żywo powinniśmy robić transmisje i z takim nastawieniem angażować się. Po pierwsze starajmy się zauważać każdy komentarz, o ile to możliwe. Nie musimy robić tego od razu kiedy ktoś zacznie coś komentować i odrywać się od naszego toku myślenia, ale warto robić sobie przerwy np. w punktach, które poruszacie i wtedy angażować swoich odbiorców. Patrzeć jakie mają pytania, doprecyzowywać. Ja często przygotowując jakiś temat na transmisję mogłem go uzupełnić o całe doświadczenie mojej społeczności. Jest to świetne, że tak naprawdę podczas transmisji możemy współtworzyć treści, dzięki doświadczeniu kolektywnemu. To, co wyróżni Twoje transmisje, to docenienie każdego, kto wchodzi lub ogląda Ciebie na transmisji. Ludzie bardzo lubią, kiedy się ich zauważa, wymieni ich imię. Jest coś niezwykłego, wręcz magicznego, kiedy ktoś oglądający przywita się z Tobą, a Ty się do tego odniesiesz. Wtedy to zaangażowanie jest naturalne i autentyczne. Ważne, by zauważać każdego i doceniać. Pamiętać imiona i czym Ci ludzie się zajmują, kojarzyć ich profile, czy np. zapytać jak poszedł danej osobie egzamin. Rób to z pasją.

7. AUTENTYCZNOŚĆ ORAZ BŁĘDY

Następną rzeczą jest autentyczność, Twoja prawdziwa osobowość. Nie warto naśladować innych, ale warto się inspirować. Warto mieć własny styl mówienia, gestykulowania, przejęzyczania się, poprawiania. Wszystko jest takie naturalne. To jest właśnie fajne, że możemy poznać mówcę, kogoś kto nas inspiruje, kogo obserwujemy, od takiej ludzkiej strony. Tutaj na żywo nie można nic wyciąć, cofnąć tego, co się zadziało, bo ludzie to widzą. Jest to niesamowite i bardzo buduje zaangażowanie, zaufanie i lojalność Twoich odbiorców. Dlatego nie bój się tego. Bądź autentyczny. Myl się, popełniaj błędy, bo to właśnie powoduje, że jesteś normalną osobą, z którą ktoś może się zidentyfikować.

8. PORZUĆ PERFEKCJONIZM

Można starać się, aby transmisja była idealna pod każdym względem. Można technicznie doprowadzić coś do perfekcji. Content można przygotować na najwyższym poziomie, ale co z tego jeśli będziemy tylko i wyłącznie tzw. “gadającą głową”, która nie zwraca uwagi na odbiorców oraz jest niezwykle profesjonalna, ale nieludzka. Nie zbudujemy w ten sposób zaangażowania i lojalności naszych odbiorców. Było takie doświadczenie, gdzie dwóch mówców miało wystąpić przed publicznością. Jeden wychodząc na scenę zaprezentował świetną, profesjonalną prezentację. Drugi zaś wyszedł, potknął się i również zaczął mówić. Obaj mówili o tym samym. Jak myślisz, który z nich miał lepszą ocenę ze swojej prezentacji? Okazało się, że ten mówca, który się potknął, pomylił, został oceniony lepiej. Ludzie bardziej go polubili i chcieli go słuchać ponownie. Błędy są jak najbardziej na miejscu, szczególnie na transmisji na żywo.

9. EKSPERYMENTUJ I BAW SIĘ

Jeżeli chcemy utrzymywać uwagę naszych odbiorców, to niezwykle istotna jest kreatywność. Zaskakiwanie czymś nowym, żeby się nie znudzić. Tak jak w relacjach z ludźmi, jeżeli będziemy co chwilę tacy sami, no to się w końcu im znudzimy. Dlatego trzeba szukać sposobów, aby zachwycić naszych odbiorców. W tłusty czwartek zrobiłem taki eksperyment, była to moja 9 transmisja na żywo na Instagramie, ubrałem się w strój sumo, napompowany, wielki i zacząłem mówić o dystansie do siebie. O tym, żeby rozwijać swoją markę osobistą poprzez element, który Cię wyróżni. Wywiązała się dzięki temu niesamowita interakcja z widzami. Ludzie wracają do tego filmiku do tej pory i śmieją się na samo wspomnienie sumity. Raz, że zwiększa to zaangażowanie, bo ilość komentarzy powoduje, że większe są zasięgi naszej transmisji, to również pokazuje Cię jako człowieka zdystansowanego do siebie, z poczuciem humoru, ale jednocześnie profesjonalnego, znającego się na temacie. Jest tyle wiedzy w Internecie, że taka forma przekazu jest najlepszym sposobem na przebicie się w Internecie, nie tylko poprzez transmisję na żywo, jako formę contentu, ale również przez sposób Twojego wystąpienia. To wszystko zapada w pamięć i nie nudzi naszych odbiorców.

10. ZAINTERESUJ OD PIERWSZEJ SEKUNDY

Na samym początku transmisji używam klapsa filmowego. Należy jednak pamiętać, że na instagramie obraz widziany jest jako lustrzane odbicie, dlatego kolejny tip ode mnie, że piszę najpierw na jednej stronie kartki, a potem ją odwracam i piszę z drugiej po przebijającym przez papier markerze. Następnie przyklejam ją na klapsa. Zawsze zaczynam tak transmisję, aby osoby, które oglądają bez dźwięku na samym początku, wiedzieli o czym jest transmisja i mogli przygotować się na temat, zdecydować, czy jest dla nich interesujący i zostać lub nie. Dlatego tak ważne jest przykucie uwagi na samym początku oraz zachęcenie go w ten sposób do obejrzenia transmisji, a następnie utrzymywanie tej uwagi poprzez interakcję i atrakcyjny content.

11. STWÓRZ SWOJĄ RAMÓWKĘ JAK W TV 🙂

Dobra transmisja, to transmisja, która jest atrakcyjna oraz interesująca dla odbiorcy, do którego kierujesz tę transmisję. Bardzo ciekawym elementem, który zwiększa atrakcyjność, to są dni tematyczne. Po pewnym czasie stwierdziłem, że jeżeli robię codziennie transmisje, to w poniedziałki mam inny temat np. psychologię biznesu, we wtorek mam wtorki marketingowe, a we środy wywiady itd. Więc warto mieć taki rytm transmisji, który pozwala nastawić się Twoim odbiorcom i mieć odpowiednie oczekiwania od Twoich transmisji.

12. PRZEPROWADZAJ WYWIADY

Istotną rzeczą jest również robienie wywiadów. Wywiady są o tyle korzystne dla Ciebie, że osoba, którą przepytujesz i prowadzisz rozmowę udostępnia Twoją transmisję lub zapowie ją na swoim profilu, więc automatycznie uzyskujesz nowych obserwatorów. Możesz dostarczyć też unikalną wartość dla swoich obserwatorów dzięki dyskusji oraz innemu spojrzeniu na dany temat.

13. MIEJ STAŁE ELEMENTY TRANSMISJI

Wprowadź stałe elementy transmisji, do których można powracać, np. możesz mieć jakiś kubek, który Cię wyróżni i ludzie zaczną Cię kojarzyć z danym kubkiem. Sam mam taki kubek, którego brak na transmisji powoduje pytania o niego. Taki jeden, stały element Twoich transmisji będzie Twoim wyróżnikiem i pozwoli zapadać w pamięć odbiorcom. Chodzi o to, by stworzyć fajną atmosferę na transmisjach i żeby odbiorcom się je dobrze oglądało, ale również warto docenić osoby oglądające powtórkę.

14. POMYŚL O “POWTÓRKOWICZACH”

Aby przywitać osoby, które oglądają powtórkę po jakimś czasie, a jest ich zdecydowanie więcej niż tych, którzy oglądają w danym momencie na żywo, to zaczynam każdą transmisję w następujący sposób: “Cześć, witam osoby, które oglądają powtórkę, dzisiaj mówimy o…”. Po co to robię? Dostawałem wiele pytań jak to robię, że doklejam do transmisji przywitanie dla osób, które oglądają powtórkę. Nie doklejam nic, ale na samym początku, zanim jeszcze osoby na żywo dołączą do mojej transmisji, wypowiadam to zdanie, a po paru sekundach wyświetla się powiadomienie, że Michał Szczepanek prowadzi transmisję i wtedy można dopiero dołączają pierwsze osoby na transmisję, ale nie zdążyły tego usłyszeć. Warto w ten sposób docenić osoby, które oglądają powtórkę.

Jeżeli chcesz uczestniczyć w moich transmisjach na żywo, to zapraszam Cię do śledzenia mnie w social mediach, na różnych kanałach. Linki znajdziesz w menu. Powodzenia z prowadzeniem Twoich własnych transmisji. A jeśli wciąż obawiasz się zacząć, to przeczytaj mój poprzedni post, Jak pokonać strach przed kamerą.