10
|

START WITH WHY (Zaczynaj od dlaczego)

W tym odcinku powiem Wam jak inspirować innych do działania poprzez WHY. Streszczę najważniejsze myśli z książki "Zaczynaj od dlaczego" Simona Sineka. Książka dla przedsiębiorców obowiązkowa.

Jesteś liderem? Przedsiębiorcą? Chcesz inspirować innych? Jeśli tak, to ten wpis jest właśnie dla Ciebie! Książka “Start With Why” Simona Sineka jest o tym, jak przyciągać do siebie dobrych klientów, jak inspirować innych, ale przede wszystkim o psychologicznym aspekcie działania i poczucia sensu.

Czym jest dlaczego?

Jest tym, do czego powinniśmy zacząć! Jest to powód, dla którego chcemy coś robić, działać lub jako firma oferować konkretny produkt. Jest to także związane z uświadomieniem sobie, jakie wartości nami kierują, a więc także, kto może być naszym potencjalnym odbiorcą. Już teraz możemy zauważyć, że wiele jest firm, które konkurują ze sobą jakością produktu, jednak prawdziwa walka o klienta rozpoczyna się dopiero na poziomie misji swojej firmy i komunikowaniu jej, ponieważ dla konsumentów niesamowicie ważnym jest nie tylko być zadowolonym, ale także wspierać poprzez swój firmy z takimi wartościami, które są zgodne z ich wartościami.

Ludzie potrzebują również czuć sens tego, co robią i mieć realne ku temu powody. Dlatego podczas rekrutacji najlepiej jest szukać takich osób, które podzielają nasze wartości, ponieważ umiejętności można nabyć w trakcie pracy, natomiast wartości są cechą, której nie da się wypracować czy nauczyć.

IDEA ZŁOTEGO KOŁA

Simon Sinek, autor, stworzył koncepcję złotego koła. Mamy w nim trzy okręgi, ten najbardziej  w środku znajduje się to, co powinno nas szczególnie napędzać, czyli właśnie “why?”, szerzej mamy “how?”, a ostatni to “what?”. Firmy powinny zastanawiać się, DLACZEGO w ogóle powinna istnieć, następnie JAK wyrażać ten sens istnienia, oraz CO, czyli jakie produkty tworzyć, by wyrażać tę misję. Jeśli będziemy działać odwrotnie, najpierw tworzyć produkty, bez świadomości dlaczego to robimy, to ucieknie nam poczucie sensu naszej pracy, a także będziemy mieć trudność z przebiciem się dalej na rynek.

SKĄD SUKCES APPLE?

Dlaczego ludzie stoją w kolejkach po nowego iPhone’a, zamiast taniej i szybciej zdobyć telefon gdzieś indziej? Ponieważ Apple komunikuje się z klientem na poziomie “why”. Ich produkty są nie tylko dobre ze względu na jakość, ale także ze względu na motto budowanej marki, czyli “think different”. Chodzi o chęć zmiany świata, wspieranie innowacji, kreatywności oraz twórców. Inne firmy starały się konkurować z Apple w ten sposób, jednak pozostały na tym poziomie dobrego sprzętu, nie będąc w stanie przebić się poza świadomości sensu działania marki Apple.

Jak nasz mózg reaguje na sens?

Mamy w naszym mózgu sfery związane z emocjami oraz takie, które związane są z racjonalnym myśleniem. Sfera związana z emocjami wpływa jednak często na nasze decyzje, w większości decyzje o zakupie podejmujemy właśnie na tym poziomie, dlatego odpowiedź na pytanie “dlaczego”, a nie “co” jest tak istotna dla nas, konsumentów. I z tego właśnie względu powinna być ważna dla przedsiębiorców i liderów.

WHY jako klucz do charyzmy

Charyzma jest czymś, co wynika z wartości, które ktoś ma, jest naturalną konsekwencją dużej świadomości mówcy, który wie, co chce przekazać i wierzy w to, co chce przekazać. Brak odpowiedzi na pytanie “dlaczego?” jest często też sytuacją, w której jedyne, co pozostaje, by dotrzeć do odbiorców, to duża ilość energii i manipulacji. W przypadku świadomości swojego celu i misji nie musisz się tym przejmować, ponieważ mówiąc o tym, w co wierzysz przyciągasz i inspirujesz innych.

WHY jest indywidualne i czeka na odkrycie. Odpowiedzi na pytanie o sens nie można po prostu skopiować od kolegi z pracy. Jest to indywidualna kwestia każdego z nas i naszym zadaniem jest je odkryć i działać według niego w szczerości ze sobą. Co by było, gdyby każdy z nas robił w życiu to, co kocha i w co wierzy?

Napisz co myślisz o tym opracowaniu
Możesz też zaproponować następną książkę 😉

Dziękuję! Wiadomość została wysłana.
Oops! Something went wrong while submitting the form.