6 Powodów Przez Które Większość Firm TRACI Pieniądze Reklamując się Na Facebooku!

I Co Zrobić Aby Tworzyć Skuteczne Kampanie

Ponad 1.6 miliarda. To aktualna liczba użytkowników na Facebooku. Wśród nich są Twoi potencjalni klienci, do których możesz dotrzeć. Część przedsiębiorców zaczęła wykorzystywać już tę możliwość. Jedni odnoszą ogromny sukces, pozyskując nowych klientów. Niestety są też firmy, które nie potrafią wykorzystać dobrze Facebooka do celów biznesowych. Zobacz dlaczego.

dlaczego większość firm traci pieniądze reklamując się na facebooku?

Jak pokazują statystyki, bez płatnych reklam docierasz jedynie do niewielkiego procenta swoich fanów.

Pewnie nie masz wątpliwości, że korzystanie z reklam na Facebooku to konieczność dla Twojego biznesu.

Chcesz zacząć zarabiać na Facebooku?

Jednak masz pewne obawy… zastanawiasz się jak się za to porządnie zabrać.

Nurtują Cię pytania:
– Jak nie stracić moich pieniędzy na Facebooku?
– Czy to dla mnie?
– Co daje gwarancję sukcesu?
– Jak zarobić, a nie stracić?
– Jaką strategię przyjąć?

Cóż…

Od kilku lat zajmuję się intensywnie marketingiem cyfrowym i spędziłem setki godzin na testowaniu tego co działa, co nie działa, na udoskonalaniu mojego systemu.

Konsultowałem, doradzałem z firmami ich reklamy. Prowadziłem kampanie dla klientów o łącznym budżecie setek tysięcy złotych.

Myślę, że mogę śmiało powiedzieć, że co nieco wiem, o błędach jakie popełniają osoby początkujące – a nawet doświadczeni marketerzy (!) – reklamując się na Facebooku!

Widziałem, gdzie ludzie wyrzucają swoje pieniądze w błoto.

Niektórzy próbują swoich sił w Menagerze Reklam lub Power Editorze. Jednak bez skutku.

Nie musisz tak skończyć! Powiem Ci jak to zmienić!

Dziś opiszę dla Ciebie 6 powodów, przez które większość przedsiębiorców traci pieniądze na Facebooku zamiast zarabiać i powiem Ci jak to naprawić.

Zacznijmy!

dlaczego większość firm traci pieniądze reklamując się na facebooku?

Błąd #1 – Brak Strategii i Pomysłu Na Kampanie

Większość przedsiębiorców traktuje reklamy na facebooku jako jedną z “rzeczy” do zrobienia – bo wszyscy tak robią.

Efektywne działania na Facebooku NIE polegają na uruchomieniu kilku reklam.

Nie potrzebujesz reklam, ale zaplanowanej i spójnej KAMPANII.

Aby kampania na Facebooku była skuteczna, potrzebujesz STRATEGII.

Zacznij traktować Facebooka jako narzędzie.

Narzędzie, które ma służyć realizacji Twoich CELÓW biznesowych.

Od tego zależy jaki cel kampanii powinieneś skonfigurować w Menedżerze Reklam lub Power Editorze na Facebooku i jak powinna wyglądać struktura Twojej kampanii.

Przykład: Klient prosi mnie o prowadzenie kampanii na zbieranie “lajków” – jego zdaniem liczba lajków wpłynie na zaufanie do marki. W jego mniemaniu cały budżet należy wykorzystać właśnie na ten cel. Tłumaczę, że nie zawsze jest to właściwa decyzja. Społeczny dowód słuszności (social proof) jest ważny, ale nie najważniejszy w generowaniu stałej sprzedaży na Facebooku.

Zadaj sobie zatem pytanie:

Jakie cele biznesowe chcesz osiągnąć stosując narzędzie jakim jest Facebook?
Jaki jest Twój końcowy rezultat, który chcesz mieć?
Jaki cel ma spełniać konkretna reklama?

Następnie stwórz strategię, która ten cel będzie realizować.

Powszechnym błędem jest chwytanie się wszystkich nowinek i nowych funkcji – jakie wyskakują jak grzyby po deszczu. Tylko po co? Czy ma to jakikolwiek wpływ na Twój biznes?

 

Błąd #2 – Nieznajomość klienta i Niedokładne Targetowanie

Facebook ma ponad 1.6 miliarda użytkowników. Oznacza, że możesz dotrzeć do prawie każdej grupy ludzi jakiej chcesz.

Nie możesz jednak docierać do wszystkich.

Do kogo chcesz zatem skierować swoją ofertę? Jakie zainteresowania mają Twoi potencjalni klienci?

Docieranie do niewłaściwej grupy może znacząco obniżyć skuteczność Twoich reklam.

Z drugiej strony, gdy wycelujesz precyzyjnie we właściwą grupę (co jest możliwe), to koszt Twoich kampanii drastycznie spadnie!

Zaskakujące, jak mało firm jest świadoma, kto jest ich idealnym klientem.

Stworzenie profilu idealnego klienta (tzw. Avatara) będzie miało ogromny wpływ na całość Twoich działań marketingowych.

(zaskakujące, jak mało firm ma tego świadomość – jeśli to zrobisz wyprzedzisz konkurencję!)

Zdefiniowanie kim jest Twój idealny klient, to pierwszy krok jaki powinieneś zrobić rozpoczynając działania na Facebooku i w ogóle – biznes online.

Nie myśl o „grupie klientów”, ale o JEDNEJ konkretnej osobie. Nie odniesiesz sukcesu w sprzedaży, jeśli nie znasz odpowiedzi na pytania:

– Jak wygląda Twój klient i jak się zachowuje?
– Z czym się zmaga na co dzień?
– Jakie ma marzenia i aspiracje?

Jeśli nie wiesz kim jest Twój klient, to nigdy nie będziesz mógł uruchomić skutecznej i niskokosztowej kampanii.

 

Błąd #3 – Zaniedbywanie Tekstów i Grafik Używanych w Reklamach

Co z tego, że będziesz miał świetną strategię, odpowiednio ustawiony cel i laserowe targetowanie, jeśli komunikat, który zobaczy Twój klient go nie przekona?

W najlepszym wypadku ominie Twoją reklamę, a w najgorszym – czego Ci nie życzę – zrazi się do Ciebie.

Wygrają te firmy, które najlepiej pokażą wartość swoich produktów, a nie te, które mają najlepsze produkty. Ludzie nie kupują produktów, ale kupują zmianę jaką ten produkt dostarcza. Np. błędem jest mówienie o swoim produkcie, a nie o wartości jaką produkt ze sobą niesie.

Teksty na reklamie i grafika muszą przykuć uwagę odbiorcy.

Masz na to mniej niż sekundę. Albo zainteresujesz potencjalnego klienta, albo ominie reklamę.

Od Twoich zdolności pisania przekonujących tekstów i tworzenia świetnych grafik zależeć będzie koszt Twojej kampanii i sukces na Facebooku.

Tworzenie samej reklamy, to proces, którego nie można zaniedbywać.

Mimo, że jest to ostatni krok w Menagerze Reklam lub Power Editorze, to nie powinieneś się spieszyć. Zbyt wiele osób widzą końcową fazę kampanii przeskakuje ten krok pobieżnie.

Poświęć na to dostateczną ilość czasu.

Od tego zależy cała Twoja kampania.

Pamiętaj, że Facebook pozwala Ci testować 2 lub więcej reklam naraz, więc możesz bez większego wysiłku przetestować dwie wersje grafik lub tekstów i wybrać tę która ma mniejszy koszt.

Błąd #4 – Niespójność Strony Docelowej z Reklamą

Kolejny i konieczny element skutecznej kampanii na Facebooku to strona docelowa – inaczej strona lądowania (landingpage).

To miejsce, na którą kierujesz ruch z Facebooka.

Po kliknięciu w reklamę użytkownik nie może znaleźć się w zupełnie innym miejscu niż się tego spodziewał.

Nie chcesz by czuł się oszukany.

Grafiki i design muszą być spójne. Teksty i nagłówki również.

Fakty są takie, że po 3 sekundach od znalezienia się na stronie, połowa użytkowników internetu wciska WSTECZ jeżeli content (zawartość) ich nie zainteresuje.

Dodatkowo warto przemyśleć czy nie masz zbyt wielu elementów na stronie i czy jest przystosowana do użytkowników mobilnych korzystających z telefonu (responsywność).

Kolejne pytanie jest takie: czy Twój produkt się dobrze prezentuje? Czy opisy są przekonywujące i mówisz językiem korzyści?

Nie chcesz przecież by Twoja strona lądowania była jak dziurawe wiadro, z którego wylewa się woda.

Błąd #5 – Brak Zainstalowanego Pixela Konwersji i Niestosowanie Remarketingu

Błędem jest zapominanie o potencjalnym kliencie, który był na stronie, ale nie kupił.

Klienci z różnych powodów nie od razu podejmują decyzję o zakupie.

Czasem potrzebują więcej czasu, mają wątpliwości, zadzwonił telefon, ktoś im przerwał czytanie opisów…

Są jednak bardziej atrakcyjną grupą niż ktoś kto nie był na Twojej stronie.

To czysta psychologia.

Są już o krok od decyzji. Jak do nich dotrzeć? Jak im przypomnieć o ofercie?

Dzięki Facebookowi jest to możliwe!

Jeśli chcesz mieć efektywne reklamy remarketingowe, to koniecznie zainstaluj pixel konwersji na swojej stronie.

Jest to fragment kodu, który identyfikuje użytkowników Facebooka odwiedzających Twoją stronę lub określone podstrony.

Skierowanie do tej grupy reklam jest bardzo skuteczne i dużo tańsze.

Pamiętaj, że pozyskanie klienta z remarketingu jest wielokrotnie tańsze niż z tzw. “zimnego ruchu”

Błąd #6 – Brak Testowania Różnych Zestawów Reklam

Wiele firm próbuje swoich sił na Facebooku.

Gdy nie widzą efektów to twierdzą, że Facebook nie sprzedaje. Że w ich wypadku się nie sprawdzi.

Często wysokie i nieopłacalne koszty kampanii biorą się z braku testowania różnych grup odbiorców i reklam.

Testowanie to podstawowa rzecz warunkująca sukces na Facebooku.
W ogóle w całym biznesie.

Musisz wiedzieć co działa, a co nie. Jaka grupa najlepiej konwertuje.

Nie poprzestawaj na jednym zestawie reklam.

Aby mieć obraz co działa lub nie, potrzebujesz stworzyć przynajmniej 10 zestawów reklam z tą samą reklamą i po 48h zobaczyć, który przynosi najlepsze efekty.

Resztę wyłączyć.

Dzięki testom A/B (np. 2 wersje tekstów do reklamy) dowiesz się, co ulepszyć i w jakim kierunku tworzyć dobre treści.

To ciągły proces doskonalenia.

Jeśli nie testujesz i nie optymalizujesz kampanii to trudno będzie Ci osiągnąć zadowalające wyniki.

Testowanie jest wymagające i wymaga dyscypliny. Jednak przynosi niesamowite efekty.

 

Na koniec…

Kampanie na Facebooku (zaplanowane z głową) mogą być olbrzymią szansą na rozwój Twojego biznesu!

Pamiętaj o elementach wymienionych w tym poście, a gdy zaczniesz swoją pierwszą kampanię, to będziesz na dobrej drodze do sukcesu.

Trzymam kciuki! W razie problemów pozostaję do Twojej dyspozycji 🙂

  • Magda Skawska

    bardzo wartościowy wpis, dzięki!! 🙂